Venkovní výuka je ucelené poznávání jednoho místa v několika na sebe pevně navazujících krocích. Každý z kroků má v celku nezastupitelný význam a přesně stanovené cíle. Učitel má však velkou svobodu při výběru konkrétních aktivit, které může v jednotlivých fázích využít, tak aby co nejlépe dosahoval stanovených cílů.
Žáci poprvé přichází na místo zvolené pro celý cyklus Venkovní výuky. S pomocí nabízených aktivit je vnímají a prociťují zejména na úrovni emocionální a smyslové.
Zkoumají místo za pomocí smyslů, vciťování se, her a prožitkových činností. Seznamují se s prostředím, jeho specifiky a uvědomují si, jak na ně místo působí. Své pocity a zkušenosti bezpečně sdílí s ostatními.
Klíčové otázky této fáze jsou:
„Co na tomto místě vnímám?“
„Jak na mě tohle místo působí?“
Úloha učiteleÚlohou učitele je přiměřeným způsobem vzbudit vnitřní motivaci žáka k vnímání místa. Nabízí aktivity a vhodnými postupy reflektují prožitky žáků. Vytváří bezpečné prostředí pro sdílení. |
Aktivita žákaŽáci zapojují smysly a emoce. Své prožitky následně převádí do vědomé podoby a mají možnost je sdílet. |