Metodika Venkovní výuky je v souladu s vytyčenými cíli základního vzdělávání v RVP ZV, zejména s níže uvedenými:
Metodický přístup Venkovní výuka je zaměřen k utváření a rozvíjení všech klíčových kompetencí, které jsou považovány za rozhodující v etapě základního vzdělávání. Těmito kompetencemi jsou:
Svým obsahem má Venkovní výuka blízko k vzdělávací oblasti Člověk a příroda, která zahrnuje vzdělávací obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis. Žáci dostávají příležitost poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se.
Konkrétně lze určit očekávané výstupy, u nichž realizací všech tří fází Venkovní výuky, dojde k jejich naplnění.
Žák:
Nedílnou součástí základního vzdělávání jsou průřezová témata. Ve vztahu k Venkovní výuce lze považovat za nejvýznamnější průřezové téma Environmentální výchova, které svým obsahem výrazně koresponduje s Venkovní výukou.
Průřezové téma Environmentální výchova stejně jako Venkovní výuka:
V oblasti vědomostí, dovedností:
rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí,
vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování,
umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí,
poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí,
ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích,
napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni,
seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti,
učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů,
učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska.
V oblasti postojů a hodnot:
Z pohledu tematických okruhů je ve vazbě na Venkovní výuku nejdůležitější tematický okruh Ekosystémy.