![]() |
Publikace Venkovní výuka – metodologie pro dlouhodobou a pravidelnou výuku venku vytěžila dva roky práce s učiteli z praxe. Ukotvuje pojem venkovní výuky mezi pedagogickými přístupy. Obsahuje ukázky praktických příkladů přímo od učitelů, kteří sdílí, jak učili venku v rámci projektu Venkovní učitel. |
Venkovní výuka (výuka venku) je vyučování, které se odehrává dlouhodobě a pravidelně venku. Je propojené s osobní realitou žáka, má promyšlené vzdělávací cíle, obsah i podmínky pro učení, a je kurikulárně a organizačně provázané se školní výukou.
„Venkovní výuka není pouhou aktivitou za odměnu. Je čas ji přijmout jako další z běžně využívaných vzdělávacích strategií a začlenit ji do svého standardního profesního portfolia.“
PhDr. Roman Kroufek, Ph.D.
Základní charakteristiky venkovní výuky:
Učitel venkovní výuky (venkovní učitel) vidí smysl v tom, aby učení žáků probíhalo dlouhodobě a smysluplně i mimo prostory třídy a školy, tedy venku.
„Když jsem s venkovní výukou začínala, vymýšlela jsem krátké aktivity, které jsme realizovali v blízkosti školy v rozsahu maximálně jedné vyučovací hodiny. Ke konci školního roku jsme vyráželi ven na celý den a věnovali jsme se jednomu tématu, ale většinou jen v jednom předmětu. Mým velkým snem a cílem je dostat se postupně k integrované tematické výuce a učit tematicky v blocích.“
Hana Mašková, ZŠ Židlochovice
Venkovní učitel učí venku pravidelně a dlouhodobě. Vyzná se v různých strategiích a přístupech pro učení venku. Vybavuje školu pomůckami a sám si je vyrábí. Je znalcem svého oboru, průběžně si rozšiřuje své odborné znalosti. Respektuje osobnost žáka, jeho individuální schopnosti i potřeby. Svou výuku plánuje a vyhodnocuje s ohledem na vzdělávací cíle. Při hodnocení se zaměřuje na průběžnou
podporu a popisnou zpětnou vazbu. Stává se inspirací pro ostatní kolegy, spolupracuje s nimi při hledání mezipředmětových témat a přesahů.
„Příroda je otevřená učebnice, kde stránky jsou každý den nové a nové.“
Tomáš Peterek, venkovní učitel (ZŠ a MŠ Skřipov)