Venkovní výuka i podnikavost propojují vzdělávání s praktickým životem, odstraňují hranice mezi vzděláváním a prací. Jejich výstupy jsou konkrétní, reálné a hmatatelné. Ať už se jedná o zpracování darů přírody např. ze školní zahrady nebo o zvelebení části krajiny či obce, oceňují žáci to, že výsledky jejich úsilí jsou praktické a viditelné.
Výchova k podnikavosti i správně vedená venkovní výuka přirozeně podporují motivaci k odpovědnému způsobu života a vytváření hodnot pro své okolí. Zahrnují pěstování sebedůvěry (např. u žáků, kterým nevyhovuje výuka ve třídě a učebnice), získávání povědomí o svých silných a slabých stránkách (různorodé aktivity skupinové i individuální), posilování vůle i odvahy zdravě riskovat (pohyb v různorodém terénu za každého počasí), rozvíjení etických zásad nebo vědomí odpovědnosti člověka (např. za stav životního prostředí).
Venkovní výuka pomáhá naplňovat řadu kompetencí propojených se školním kurikulem, rozvíjí odpovědné jednání k přírodě a lidem a přirozeně také nabízí rozvoj kompetencí k podnikavosti v oblastech Nápady a příležitosti, Zdroje a Do akce.
Vedete žáky k praktické ochraně životního prostředí? Zajímá vás téma voda v krajině?
|
![]() |
Láká vás průzkum okolní přírody a orientace v přírodě pomocí mapy, kompasu a přírodních jevů? Nechte děti vyrobit si svůj kompas a vyrazit za dobrodružstvím.
|
![]() |
Jste fanouškem moderních technologií a vášnivým lovcem kešek?
|
![]() |
Chcete prozkoumat svou obec? Stáhněte si pestrý a hravý kreativní zápisník VOLÁNÍ BRNA ...malé nápady pro velké město...
Objevíte místo, ve kterém žijete a zjistíte, jak ho sami můžete ovlivnit. Podnikavost tak můžete krásně dostat z lavic do ulic města. Magistrát města Brna vydal k zápisníku také metodiku pro učitele. |
Rádi zpracováváte dary zahrady?
Přečtěte si o zkušenostech žáků s projektem GRANTER – Grow and eat together! nebo se podívejte na video Příroda na dlani. |
![]() |
Myslíte si, že by vaši žáci dokázali zvelebit nevyužitý prostor vaší školy? Podívejte se jak to v rámci žákovského projektu sami zvládli! Inspirujte se projektem Dva v jednom. |
![]() |
V metodikách Podnikavých dnů je zaznamenáno, jak žáci sami připravili a zrealizovali svůj malý projekt během 4 měsíců. Realizace znamenala nejen velkou zkušenost, ale často i výraznou změnu ve škole nebo v jejím okolí – společnou charakteristikou vybraných projektů je propojení školní výuky s reálným světem a rozvoj praktických schopností a dovedností žáků. Někteří v záměru zohlednili také současnou změnu klimatu. |
Zaujala vás podnikavost?
Vše k ní najdete na webu platformy Podnikavá mysl.