S kterými formami již pracujete ve třídě a které se pokusíte využít i venku?
Kterou začnete jako první?
Naplánujte si svůj vlastní posun v používání formativního hodnocení!
- PRÁCE S CÍLI – učitel představuje cíle, společně je s žáky nastavuje, ověřuje porozumění cíli...
- HODNOCENÍ DOSAŽENÍ CÍLŮ – probíhá na konci hodiny nebo po uzavření určitého tématu. Hodnotí žáci, učitel.
- PRŮBĚŽNÁ ZV učitele k žákovi
- práce s chybou
- posilování toho, co se daří (silné stránky)
- k výstupu/produktu
- k procesu učení
- k chování
- POUŽÍVÁNÍ POPISNÉHO JAZYKA – kromě zpětné vazby také při zadávání výstupů, procesů. Modelování používání popisného jazyka se skupinou, žáci se učí používat popisný jazyk pro hodnocení a sebehodnocení.
- KRITÉRIA
- učitel představuje kritéria
- společná práce na kritériích
- (sebe)hodnocení podle kritérií
- HODNOCENÍ SPOLUŽÁKŮ (vrstevnické hodnocení)
- OKAMŽITÁ REFLEXE VÝUKY UČITELEM – změna výukové strategie jako reakce na aktuální situaci ve výuce, proměna cíle nebo cesty k němu.
- ZAŘAZOVÁNÍ FOREM ZÍSKÁVÁNÍ OKAMŽITÉ PRŮBĚŽNÉ ZV OD ŽÁKŮ – např. palce, škály, smajlíci, semafor, …
- POUŽÍVÁNÍ RŮZNORODÝCH FOREM HODNOCENÍ – např. reflektivní kruh, rozhovor, dotazník,…
- SEBEŘÍZENÍ, PŘEBÍRÁNÍ ZODPOVĚDNOSTI ZA SVÉ UČENÍ – sebereflexe žáka, plánování jeho dalšího posunu, analýza jeho učících strategií.
- ROZHOVOR S ŽÁKEM (společné hodnocení výkonu, hodnocení produktu, diagnostický rozhovor)
- REFLEKTIVNÍ ROZHOVOR S ŽÁKEM A RODIČI – shrnující posouzení vývoje žáka, např. tripartity, rozhovory před vysvědčením
- PLÁNOVÁNÍ UČENÍ S ŽÁKY – ve skupině, jednotlivě, osobní výukové cíle
- DŮKAZ O UČENÍ – ověření stanoveného cíle (průběžně, na konci, vytváření portfolií)
- DALŠÍ …………………………………………………………………………………………………………………………..