Třída/věk žáků: 5. třída ZŠ / 11 let
Předmět/délka lekce: přírodověda, matematika, český jazyk, výzvarná a hudební výchova / délka 5x45 min
Pro každou skupinu:
Nejdříve si společně zazpíváme písničku Stromy od pánů Svěráka a Uhlíře.
Žáci se rozdělí na trojice až pětice. Každá skupina vytvoří na papír A3 myšlenkovou mapu na téma Stromy, kterou pak představí ostatním. Následně vytvoříme třídní myšlenkovou mapu.
Každá skupina si v blízkém okolí vybere svůj strom a položí si 2 badatelské otázky vztahující se k němu. Společně si je přečteme a upravíme je, pokud je potřeba. Pro bádání využijeme badatelský list, který by měl obsahovat prostor pro vyplnění místa bádání, názvu zkoumaného stromu, badatelské otázky, hypotézy, pracovního postupu, použitých pomůcek a závěru, případně dalších navazujících otázek. Necháme skupiny pracovat samostatně, obcházíme je, povzbuzujeme, provázíme.
Častou otázkou bývá zjištění výšky vybraného stromu. Doporučujeme zhotovit si klinometr. Návod na výrobu i využití najdete třeba zde.
Skupiny, které jsou se svou prací hotové, mohou skládat z přírodnin název svého stromu.
Následuje sdílení všech a zhodnocení, jak se práce zdařila a zdali byla badatelská otázka smysluplná.
Žáci pracovali ve skupinách, museli spolupracovat a domluvit se a pomáhat si. Výukový cíl bádání nad svým stromem byl splněn. Výstupy byly vyplněný pracovní list a vytvořený klinometr.