Podstatná jména a slovesa v lese

Pomůcky

  • papíry,
  • fixy,
  • podložky,
  • tužky,
  • gumy,
  • lupy,
  • nádobka na vodu,
  • teploměr,
  • cedník,
  • váhy,
  • pinzety
  • karty s obrázky rostlin a živočichů.

 

 

Obsah výukové lekce

Vzdělávací aktivita je zaměřena na vzdělávání a osvětu, ale zároveň i na zábavu a prožitek. Hlavním cílem je seznámení žáků s faunou a flórou daného kraje se zaměřením na lesní zvířata a rostliny v příměstském lese. Žáci se setkali s učivem (podstatná jména a slovesa) nejprve ve škole, kde proběhla i motivace k následné činnosti v lese.

 

Postup:

  1. Vycházka do lesa.
  2. Aktivizace – hra „Čáp ztratil čepičku trochu jinak“ (učitel, popř. někdo z žáků říká: „Čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku… např. dřevěnou, vodovou…“ atd.).
  3. Připomeneme si, co jsou podstatná jména a slovesa. Vyučující sdělí žákům, že za všechny činnosti po celou dobu lekce budou dostávat body ve formě kamínků, které si na závěr sečtou, a všichni si pak vyberou patřičnou odměnu.
  4. První samostatnou činností je vyhledávání přírodnin v lese, jejich pojmenování podstatnými jmény a třídění dle rodů na mužská, ženská a střední a přiřazování na zem k cedulkám TEN, TA a TO (např. ten kámen, list…, ta kůra, šiška…, to kapradí, listí…).
  5. Dalším úkolem je odpovědět na otázku: „Co se děje v lese?“ Každý žák se snaží napsat v časovém limitu co nejvíce holých vět (např. ptáci zpívají) a podtrhnout slovesa. Lístečky s nápady žáci pokládají na zem k cedulce s nápisem SLOVESA.
  6. Následuje společná kontrola podstatných jmen i sloves.
  7. Žáci se rozdělí do dvojic a z použitých podstatných jmen a sloves tvoří a zapisují věty.
  8. Při další aktivitě zůstavají žáci ve dvojicích nebo se mohou dvojice prostřídat. Do smluveného signálu se procházejí po nejbližším okolí, říkají si všechna podstatná jména, která vidí v okolí, se zájmenem ten, ta nebo to. Následně si říkají slovesa, co se děje právě teď.
  9. Společně se pak vydáme do lesa a hledáme stopy a pobytová znamení živočichů, odhadujeme, která zvířata mohla v lese být (zvuky, peří, pohyby v potoce aj…).
  10. Na vhodném místě se zastavíme, rozdáme podložky, papíry a tužky a žáci kreslí rostliny, které si sami vyberou. Žáci pozorují detaily, trénují pečlivost, vyhledávají názvy rostlin v kartách s obrázky nebo na internetu. Můžeme uspořádat malou vernisáž vzniklých děl.
  11. Uzavřeme celou lekci, společně zhodnotíme a rozdáme odměny podle nasbíraných bodů.

 

Varianty:

  • místo psaní vět v čase přítomném, píší žáci věty v čase minulém a procvičují příčestí minulé,
  • použijeme v jakémkoliv cizím jazyce.

Co se žáci v hodině naučili? (výukový cíl venkovní lekce)

Rozeznávat podstatná jména a slovesa v přirozeném prostředí v lese.

 

 


PETRA KOPPOVÁ
koordinátorka venkovní výuky

telefon: +420 603 868 786
mail: petra.koppova@lipka.cz

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace, pracoviště Kamenná 20, Brno, telefon: 543 420 823, email: kamenna@lipka.cz, www.lipka.cz