Třída/věk žáků: 7.–9. třída / 13–15 let
Předmět/délka lekce: přírodopis, zeměpis, dějepis, občanská výchova/3x45 min
Tento blok terénní výuky provází žáky vybranou krajinou, kterou vnímají a poznávají. Výuka je zaměřena
jak zážitkově – umožňuje vyjádření pocitů z krajiny, tak výzkumně – vybízí žáky k hledání různých objektů
v krajině a jejich propojování do souvislostí, podporuje ale také spolupráci při řešení úkolů, vede žáky
k seznámení s krajinou v historických i současných podobách.
Mapa pocitů v krajině (45 min)
Žákům rozdejte vytištěné mapy území, podložky a tužky. Jejich úkolem je území procházet a zaznamenávat do mapy, jak na ně krajina působí.
Možnosti, jak zaznamenávat do mapy, mohou být ohraničené např. tak, že zvolíme dvě barvy, a to pro
pocit příjemný a pro pocit nepříjemný. Žáci mohou velikostí tečky vyjádřit míru. Nebo můžeme žákům
dát větší volnost, a pak si mohou žáci vytvořit každý na svoji mapu legendu, tedy vysvětlivky symbolů
pro různé pocity a dojmy z míst.
Doporučte žákům, aby na jimi vybraných místech nejprve chvíli vnímali a poté zaznamenávali. Chtějí-li si
zaznamenat i komentáře k jednotlivým místům, mohou k mapě přiložit další list.
Ještě než žáci vyrazí do území, definujte si jeho přesné hranice, domluvte se na pevném čase a místě
setkání. Každý žák si mapu podle buzoly zorientuje.
Po návratu na místo setkání nejprve sdílejte v kruhu s žáky, jak se jim „pocitový“ průzkum území líbil, jak
se jim krajinou procházelo a zaznamenávalo, zda byli něčím rušeni, co jim pomáhalo.
Na natažený provázek mezi stromy připněte všechny pocitové mapy a nechejte žáky všechny projít
a prohlédnout.
Pojďme se nyní ohlédnout za vaší samostatnou prací:
Na natažený provázek mezi stromy připněte všechny pocitové mapy a prohlédněte si je.
Paměť krajiny (45 min)
Podoba krajiny odpovídá především současnému způsobu života společnosti, tedy osídlení a hospodaření. Zároveň můžeme v krajině ale také „číst“ její historii. Uprostřed polí zůstávají boží muka,
s řekou podélně teče její boční rameno, které bývalo mlýnským náhonem atd.
Předem vytiskněte pro žáky historické mapy krajiny, kde probíhá výuka. Ideálně by měly v čase
zachycovat důležité momenty zlomů v přeměně naší krajiny, tedy např. mapy z 19. stol., z 20. let 20. stol.,
z období kolektivizace a slučování pozemků, příp. z 90. let 20. stol.
Zadání pro žáky má dvě fáze. Nejprve žákům rozdejte ideálně do trojic (příp. dvojic) sady map. Jejich
úkolem je mapy porovnávat a vyhledávat podstatné změny v krajině oproti dnešku. Žáci si tyto změny
zapisují na papír na podložce, číslují je a zaznamenávají si tato místa do mapy současné.
Dále už žáci vyráží do terénu a v něm vyhledávají svědectví o tom, jak vypadala krajina v historii. Mohou
jimi být konkrétní objekty (křížky, staré stavby, kamenné zídky, náhony, staré stromy...) nebo různé
nerovnosti v krajině, zaniklé cesty atp. Tyto důkazy žáci zaznamenávají do mapy a pomocí souřadnic do
GPS navigace. Ke každému si také dělají poznámky a pořizují fotografie.
Vyhodnocení (30 min)
Žáci se po návratu z úkolu ve skupinkách pokusí své záznamy ještě shrnout, vybrat svá nelepší pozorování
v krajině, pojmenovat si místa, která se jim nepodařilo dohledat, příp. sepsat ještě různé zajímavosti
a pozorování mimo úkol.
Následuje sdílení zkušeností z pozorování v krajině a porovnávání výsledků. Poté zadejte žákům úkol:
Vyzvěte žáky, ať sdílejí své odpovědi.
Zhodnocení výuky (5 min)
Na samotný závěr položte žákům otázky:
Můžete se ptát:
Na terénní blok by mělo navazovat komentované promítání fotografií jednotlivých skupin ve škole.
Metodické poznámky:
K tomuto bloku terénní výuky vyberte krajinu z části osídlenou, pestrou, ale nemusí být nikterak ideální.
Naopak může mít svá konfliktní místa. Může to být blízké okolí školy. Tento kus krajiny si předem
projděte a naplánujte trasy. Doporučené území je o rozloze 1 x 1 km.
Zdroje map:
Žáci vnímali a poznávali krajinu kolem sebe. Hledali různé objekty v krajině a propojovali je do
souvislostí, spolupracovali při řešení úkolů, seznámili se s krajinou v historických i současných podobách.