Třída/věk žáků: 3.–5. třída / 8–11 let
Předmět/délka lekce: Matematika, přírodověda/1x60 min
Pedagog si alespoň den předem připraví kbelíky s přírodním materiálem a nechá jej dostatečně
proschnout. Pro rychlejší skupinky si den předem namočí suchou větev, větev v rozkladu a šišku, stejné
kusy nechá suché pro porovnání.
Žáky rozdělí do skupinek (ideálně 3–4 žáci ve skupině). Motivuje je krátkou diskuzí o tom, co v lese
dokáže zadržet vodu, aby hned neodtekla a měla možnost se vsáknout.
Na závěr položí otázku: Kolik vody dokáží nasát různé materiály?
Žáci mají možnost odhadnout předem, který materiál nasákne nejvíc vody, svůj tip na pořadí si zaznačí do tabulky.
Poté pedagog všem popíše postup práce.
Aktivita navíc pro rychlé skupinky:
Tabulku s výsledky si žáci po skončení bádání vzájemně představí. Vyhodnotí, jestli odhadli pořadí
nasákavosti materiálu a popíší, co je na měření nejvíce překvapilo.
Všechny materiály musíme předem nechat dobře vyschnout. Je vhodné žáky na začátku aktivity seznámit
s fungováním závěsné váhy a obzvláště s mladšími žáky první pokus provedeme společně.
Na konci aktivity po sobě žáci uvedou stanoviště do původního stavu. Mokré přírodniny skladují na
určené místo, poté jej vracíme na místo sběru.
Žáci ve skupinkách otestovali nasákavost nasbíraných materiálů a seřadili je do pořadí podle
nasákavosti. Vyvodili vliv nasákavosti na zadržování vody v krajině.